Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Haptický model
SVOBODA, Jaroslav
Bakalářská práce je zpracována v teoreticko-praktické formě. Teoretická část se zabývá pochopením a funkčností gotických obrazů v souvislosti se středověkou mentalitou. Dále nastiňuje provázanost uměleckých proudů v Evropě a v Čechách. Jsou zmíněny nejdůležitější historické pohnutky a nejdůležitější dochované nástěnné a deskové malby v Českých zemích. Práce se také zabývá samostatným námětem madon a jejich významem pro středověkou společnost. V navazující části teoretické práce je analyzován deskový obraz Vyšebrodské madony v souvislosti s jeho umístěním v cisterciáckém klášteře ve Vyšším Brodě. S ohledem na praktickou část je zmíněna problematika vnímání uměleckých děl lidmi se zrakovým postižením a jejich vhodných kompenzačních pomůcek včetně haptických modelů primárně určených nevidomým a slabozrakým. Cílem praktické práce je přenesení deskové malby zobrazující Vyšebrodskou madonu do reliéfu tak, aby splňoval požadavky kompenzační pomůcky.
Zpracování gotické nástěnné malby jako kompenzační haptické pomůcky pro zrakově postižené
BOUŠKOVÁ, Veronika
Teoreticko-praktická práce se zabývá detailem české nástěnné malby s motivem Panny Marie z období vrcholného středověku. Teoretická část seznamuje s mariánskou tematikou. Popisuje její ikonografii, význam ve výtvarném umění a blíže se specifikuje na rozdělení vyobrazení podle devocionálních námětů. V další části se zaměřuje na popis a rozbor motivu Panny Marie ochranitelky, který je vyobrazen na nástěnné malbě v ambitu klášterního kostela Obětování Panny Marie v Českých Budějovicích. V praktické časti je stěžejní tvorba reliéfu jako haptické pomůcky pro zrakově postižené. Vytvořené reliéfy jsou polychromovanou rekonstrukcí nástěnné malby výše zmíněného motivu. Práce je doplněna ostatními materiály, postupem realizace, skicami a fotodokumentací.
Výjev Zesnutí Bohorodičky - Smrt Panny Marie ve východním a v západním umění od počátku až do 14. století
Růzhová, Barbora ; Jančárková, Julie (vedoucí práce) ; Hlaváčková, Jana Hana (oponent)
Tato bakalářská práce se bude zabývat ikonografií námětu Smrti Panny Marie neboli Zesnutí Bohorodičky v období od 9. do 14. století ve východním a v západním umění. Západním uměním míníme uspořádání Evropy od 9. století a východním země tzv. Byzantské ekumeny. První část této práce se zabývá apokryfními spisy o Smrti Panny Marie, jež byly důležitým ikonografickým zdrojem jak na západě, tak na východě. Také se zde řeší základní ikonografie, tak jak ji najdeme v ikonografických slovnících. Druhá část práce se věnuje nejstarším zobrazením námětu. Ve východním umění se s tímto námětem prvně setkáváme na fragmentárně dochované malbě v Ateni z let 975-980 nebo na fresce ve skalním kostele v Toqali-Kilissé v Kappadokii, která vznikla v 9. nebo v 1. polovině 10. století. V západním umění mezi nejstarší zobrazení námětu patří miniatura v Aethelwoldově Benediktional z let 975-980. Dále se zde práce zabývá dalšími zobrazeními námětu do 14. stol, které mezi sebou ikonograficky porovnává a zjišťuje, jak se vyvíjely. Závěr práce hodnotí, jak se východní a západní umění navzájem ovlivňovalo a především, kdo se kým inspiroval.
Božské i lidské aneb devoční zobrazení ve 14. století s důrazem na vývoj Piety
Cimler, Čestmír ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vznikem nových typů výtvarných děl, jejichž úkolem bylo vzbudit v divákovi silnější emocionální zážitek, který ho měl dovést k niternějšímu prožitku nad utrpením Ježíše Krista a Panny Marie. Tyto tzv. devoční zobrazení začly vznikat na přelomu 13. a 14. století v prostředí mendikantských klášterů a řadíme mezi ně typy mystického Ukřižování, Piety nebo těhotné Panny Marie. V této práci je kladen důraz na ikonografický typ Piety. Pieta jakožto truchlící Panna Marie, která drží v náručí mrtvého Ježíše Krista bezprostředně po sejmutí z kříže je aktuálním námětem po celá staletí, neboť vyjadřuje bolest matky nad ztrátou svého jediného syna. Patří tak k nejpůsobivějším motivům výtvarného umění, který lze parafrázovat na strasti obyčejného lidského života. Ve 14. století se námět Piety postupně rozčlenil do tří základních ikonografických typů (vertikální, horizontální a diagonální), nicméně jeho vznik není dodnes vyjasněn. Mimo prací Wilhema Pindera a Lecha Kalinowského nebylo toto téma dosud podrobněji zpracováno. Základním úkolem této práce je vysvětlení terminologie devočního zobrazení i jeho vznik pomocí shrnutí a kritického zhodnocení dosavadní odborné literatury k tomuto tématu. Hlavní náplň práce představuje stručné objasnění vývoje ikonografického typu Piety na třech...
Poutní legendy v barokních Čechách
Andršová, Tereza ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Zdichynec, Jan (oponent)
V této práci se zabývám kultem Panny Marie v Čechách v pobělohorské době, kdy došlo k výraznému rozvoji mariánské úcty a poutních míst. Kolem poloviny 17. století dochází v českých zemích kvůli bitvě na Bílé hoře a následnému upevnění habsburské moci k podstatným změnám ve společenském uspořádání. Tato práce se primárně věnuje legendám o vzniku poutních míst a knihám zázraků. Při interpretaci legend vycházím hlavně z teorie Victora Turnera, můj pohled na celou problematiku je také ovlivněn knihou Mary Douglas Čistota a nebezpečí. Na příkladu dvou nejvýznamnějších českých míst, Svaté Hory u Příbrami a Staré Boleslavi, se snažím ukázat, jakým způsobem mariánské poutě reagují na společensko-politické změny. Legendy vázající se k poutním místům dokázaly propojovat různá období českých dějin a tím legitimizovat pobělohorskou rekatolizaci stejně jako habsburskou vládu. Dále dokázaly překlenovat sociální rozdíly a uvolňovat společenské napětí, protože v sobě spojují lidi ze všech vrstev společnosti a formulují stav zrušení společenské hierarchie.
Ikonografické motivy v díle Františka Bílka
Matějková, Kamila ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Novotná, Eva (oponent)
Kamila Matějková: Ikonografické motivy v díle Františka Bílka Abstrakt Bakalářská práce přibližuje dílo Františka Bílka z ikonografického hlediska. Rozděluje Bílkovu tvorbu do tematických skupin podle základních ikonografických motivů a pokouší se určit, z čeho jejich autor vycházel. Nejprve je v práci nastíněna situace českého umění kolem roku 1900 a místo, které v něm František Bílek zaujímal. Poté je věnována pozornost Bílkovu vztahu k umění a jeho osobitému spirituálnímu pojetí. Dále jsou sledovány Bílkovy výtvarné prostředky. Hlavní část práce je zaměřena na rozbor jednotlivých ikonografických námětů, které se v díle Františka Bílka vyskytují. Postupně je tak sledován motiv Krista, motiv Panny Marie, starozákonní motivy, motiv člověka, motiv stromu, dále pak národní témata (husitství, Jednota bratrská). V závěru práce je věnována pozornost tématům, která jsou ovlivněna literárním dílem Otokara Březiny.
Památky mariánského kultu v Plzni (od středověku do baroka)
CHALUPOVÁ, Tereza
Práce zkoumá mariánské památky v Plzni, jejich výskyt, ikonografii a příčiny vzniku jednotlivých typů. Úvodní kapitola shrnuje život Panny Marie. Následující kapitoly se zabývají historií města a církevních řádů působících ve městě. Hlavní částí práce je katalog památek s jejich stručnou historií a popisem. V závěru práce jsou předchozí poznatky shrnuty a zhodnoceny.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.